Tuesday, June 2, 2009

Tikl 02/03


Just found this video, A
manat Cikgu Zuraidah at senior Qemmal's blog

Pada mereka yang tidak berpeluang untuk bertemu cikgu Zuraidah. Sudah hajah beliau sekarang ni. Saya juga dapat mengesan perubahan beliau sewaktu berkumpul bersama-sama di surau tikl, al falah. Alhamdulillah.

Walaupun cikgu tak pernah mengajar saya, tapi beliau banyak membantu saya dalam banyak hal. Tak perlu saya nyatakan, biarlah ia abadi dalam ingatan. Waktu batch saya, macam2 berlaku (saya ingat batch saya dah kira dahsyat, ada "fly2" dll). Tapi sekarang, cikgu cakap budak2 makin liar (betulkah?). Hehe. Bukan cikgu Zuraidah je yang cakap, cikgu Haslawati pun berkata demikian. Sudah terbukti. Jenguk saja di luar tingkap, ada saja perkara2 yang merosakkan pandangan mata. Jadi, ayuh kita basuh membasuh masyarakat kita esp adik2 kita (generasi Y, Z) dengan nilai2 Islam. Apa2 yang bertentangan dengan Islam menyebabkan ia menjadi tidak seimbang. Eg: minum arak, tak menutup aurat. Jadi, mari kita seimbangkan kembali alam sekeliling kita dengan menguatkuasakan undang2 Allah. Islam kan membawa rahmat ke seluruh alam.

Oh, saya sudah bercakap panjang. =)

Saya kirimkan doa dan kasih kepada guru2 yang pernah mendidik saya (dengan harapan ingin menjadi orang yang berguna), hanya Allah dapat membalas jasa baik mereka yang tak jemu menabur budi dan menyampaikan ilmu kepada kami.


Terharu mendengar ucapan beliau dalam video ni, walaupun ditujukan untuk adik2 batch 06/07. Amanat ni bukan bermakna cikgu nak pindah ke apa, tapi sebagai tanda ingatan untuk mereka. Zaman saya, tak berkesempatan pula untuk merakam kenangan2 manis di sana. Cuma foto saja yang boleh membangkitkan memori di TIKL. Kepada batch saya 02/03, cikgu juga pernah menceritakan hal yang sama tentang batch kita kepada adik2 bawah kita. Cikgu berbangga melihat anak didiknya berjaya, dan berharap ia sedikit sebanyak memotivasikan generasi yang akan datang.



Ingat lagi moto sekolah? Bertugas Hidup Berjasa.






Reply mesej di hari guru:

Waalaikum salam. Anak didik yang mengenang adalah anak didik yg diberkati dunia akhirat. Restu cikgu utk kamu Lizawati. Trima kasih. Cg Zuraidah.




11 comments:

WNA said...

semoga cikgu2 kita sentiasa diberkati Alah.

bertugas,hidup,berjasa :)

lrh said...

amin..

impression: kak Qemmal, your memory is intact.. ^_~

aiman tuah said...

tetibe plak rs sebak bace post kamu nie....sob3...

maybe sbb dek kenakalan time kat skola dulu...

trasa amat bersalah pd cikgu2...

lrh said...

erk, jgnla beremosi di sini, :p

ko nakal ke? takpela, dolu2 je kan.

pintu taubat masih terbuka selagi kita bernyawa..

An-Nisaa': [110]

Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

mashimaro said...

rindu melihat dan mendengar suara cekgu =)

shazni said...

sekolah terbaik ever! xD

lrh said...

mashimaro: ur chemist teacher kan? rindu jugak.. -.-

shazni: sangat setuju dgn kamu!

nur iinspiration said...

salam..

zahrah izzati (^_^)
saya rindu kamu..saya rindu cikgu2..
saya rindu sahabat2 sume..rindu TIKL..

semoga kita tak lupa sume guru2 a.k.a murobbi kita dalam setiap doa munajat kita..

TIKL > disini bermulanya =)

lrh said...

salam ayu... =)

rindu kamu juga...

insha Allah, semua murabbi sentiasa dlm ingatan juga dlm doa rabithah..

ayu, lama tak jumpa, last kite jumpa pun, dkt polytech, xdpt nak borak pjg. nak dedicate lagu sahabat perjuangan dr tazakka utk kamu!

tikl > disini bermulanya =), apa maksudnya? ehem

5M1 yg jahat said...

salam 0203 dr hamba....
ampun maaf utk guru2 disane...
mnyesal x blaja rajin2 mcm cik lizawati nih....

nur iinspiration said...

liza..

tikl > disini bermulanya means..

emm, if org tanye - bila mula ikut usrah? kat TIKL, wlaupun masa tu ikut usrah simple 2 je..tp kat sinilah bermulanya tempias 'hujan' kian dirasai..liza fhm kan maksud hujan tu ape? (^_^)

dan mmg saangat baanyak pkara yg dpelajari..terutama pkara kbaikan- start bc mathurat dll.
begitulah bermulanya..
really nice story to sharing..

alhamdulillah, biiznillah...

kpd 5M1 yg baik - yg blalu biarkan blalu..
jd macam sungai..trus mgalir kehadapan biar apa pun rintangan yg melanda..
enjoy every moment..-gud or bad, coz da gift of life is LIFE itself. so, smile..n say ALHAMDULILLAH.