Saturday, March 28, 2009

I look, I see...

Bismillahirrahmanirrahim....(In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.)

1. Blessed be He in Whose hands is Dominion; and He over all things hath Power;-

2. He Who created Death and Life, that He may try which of you is best in deed: and He is the Exalted in Might, Oft-Forgiving;-


[Berjalan-jalan sambil mentadabbur alam di Teluk Cempedak minggu lepas]


Kenapa Mati dulu, baru Hidup dalam ayat 2 surah al-Mulk?


Cuba fikir dan ingat balik, kita ingat ke masa kecil- kecil dulu, masa zaman baby. kita boleh ingat ke yang ibu kita menyusukan kita, ibu kita mandikan kita, kita merengek malam2, anda boleh ingat ke waktu tu? Tentu sekali tidak kan? Bagi saya, perkara pertama yang saya ingat masa umur saya 5-6 tahun. Waktu tu, saya dan abang tangkap gambar depan rumah. huhu.. itulah memori pertama yang paling saya ingat. Jadi, seolah-olah kita ni mati waktu tu, tak tahu pun apa yang berlaku sejurus kita dilahirkan ke dunia. Macam mati hidup balik. Ha, gitula.. Tak pernah terfikir pun malah tak perasan pun nape ayat ni dimulakan dengan perkataan Mati.. Wallahua'alam...


3 minggu lagi,

Homestay Anggerik Impian,

Hulu Terengganu

4 comments:

Anonymous said...

salam liza.kamoo ke teluk cempedak ker?naper x bgtau.dh dkat dah tuh.leyh kita jumpe.

aiman tuah said...

wah...best nye..berjln sambil menikmati keindahan alam ciptaanNYA...moga terus berada dlm redhaNYA...tk cr n gudlux...

lrh said...

salam rohaya rasmin..(",)

aah, last week, dekat ke dgn UMP? isk3. sabtu hr tu aku gi kuantan lagik, adui, nape aku tak terfikir, haih. tape, ada rezeki nnt kte jumpa insha Allah.. rindu kamu -.-

lrh said...

best mmg best, esp diri ini yg seperti robot, duk sibuk dgn hal duniawi sj!

syukran, u too. barakallahufikum