Monday, December 21, 2009

Hidayah milik Allah

SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahu Akbar

Malam ini merupakan malam yang sangat indah dan syahdu.

Seorang kawan yang aku kira agak rapat denganku semasa di skola dulu, kini sedang dalam proses untuk berhijrah. Alhamdulillah, tahun 1431 H ini menjadi saksi titik tolak perubahannya itu insha Allah. Hati ini sangat tersentuh dengan thumuhatnya. Diri ini bersalah kerana tidak pernah berusaha untuk berkongsi perasaan izzahku dengan islam kepadanya. Pernah terlintas ingin bercerita tentang ke 'best' an usrah dan tarbiyyah yang diri ini lalui, namun mainan perasaan (bisikan syaitan) ini sangat kuat mendorong aku untuk menutup saja mulut lantas membantutkan kecepatan hidayah menembusi dirinya.

M: salam
M: sehat?
Lizawati: salam
Lizawati: alhamdulillah
Lizawati: M, lama sey tak jmp n borak2
Lizawati: ko cht?
M: lama2 sngat
M: Alhamdulilah
M: sehat
Lizawati: ko buat apa skrg ni
M: master
Lizawati: sambung master ye, bape lm lg
M: huhu setaon lagi
M: InsyAllah
Lizawati: cop, master in?
M: .............
M: weh ko katne skag?
Lizawati: ou
Lizawati: lari dr course ke tu
Lizawati: aku kt kl
M: oho
Lizawati: hostel dkt ngn hkl
Lizawati: nape wei
M: oho
Lizawati: nak ajk mkn nasi minyak?
Mn: tnye je
M: hahah InsyAllah
Lizawati: hehe
Lizawati: bila lg tu
Lizawati: ko duk hostel kt upm ke
M: dok umah
Lizawati: ou, master kan xbyk kls kn
Lizawati: sibuk tak
M: sibuk sn gat
M: weh nak tanya sket bley tak?
Lizawati: tanyala
M: dulu kan ko lain skg ko lain
M: ape yg membuatkan ko hijrah? (dahsyatnya dia menggunakan perkataan hijrah)
Lizawati: ouh, soalan tu, tahla M...
Lizawati: perubahan aku bermula di matrix rasanya
Lizawati: byk sgt jahiliah dlm diri aku ni
Lizawati: sjk aku kenal sorg kwn baik ni, dia ajar aku mcm2
Lizawati: n bila masuk upm, aku ter'masuk' usrah
Lizawati: kwn ajak aku
M: usrah kat mana ae?
Lizawati: so, perubahan tu sikit2
Lizawati: sampaila aku dgr Ini Sejarah Kita
Lizawati: then, aku mula istiqamah usrah
Lizawati: gitula
Lizawati: ko pnh dgr ISK?
M: tak?
M: kat mana ae?
Lizawati: kat upm pn ade, kt mana2 ada iA
Lizawati: nape ko tny?
M: huhu aku nak mencari
M: Alhamdulilah aku diberi hidayah
Lizawati: dr situ aku mula kenal erti persahabatan yg sebenar
M: selepas satu dugaan buat aku gagal
Lizawati: erti matlamat hidup yg sebenar
Lizawati: cerita la
M: liza tolong aku.. aku mcm dhaga nak tao seme tuh skg
M: kat mana ae?
M: kat upm
Lizawati: nak tao ISK? (aku seolah-olah tidak mempercayainya, aduh, bisikan syaitan)
M: aah
Lizawati: ko gagal ape?
Lizawati: xnak share dgn aku?
M: ermm aku khilaf, aku kufur..
M: aku banyak terpesong
M: yeke
M: kat mana ae aku nak g
Lizawati: takpe M, stiap manusia buat kesilapan
Lizawati: tak semua perfect
Lizawati: aku pn mcm tu dlu
Lizawati: tp selagi kita bertaubat, taubat nasuha, insha Allah, Allah akan terima blk kita
M: Astaghfirullah.. nnat aku akan cite
M: tp aku nak tao ISK tu la
Lizawati: ok, nt bila free, bolehla btau, kite jmp n sharing
M: hehe boley..
M: minggu ni ade tak?
M: chop yang usrah tuh bile?
M: ko tao tak?
Lizawati: usrah tu, ko nak join? (was-was, astaghfirullah)
M: mestila nak
Lizawati: ok, set, nanti kte jmp n atur usrah utk ko
Lizawati: lgpn, ko mesti da biasa jgk dgr usrah kn ms kt skola dlu?
M: huhuhu tuh dulu
Lizawati: hurm, nt mst ko akan rasa apa yg aku rasa mcm skrg, iA
Lizawati: tp hidayah tu milik Allah kan,
M: InsyAllah
M: sape yang sampaikan?
Lizawati: Dia akan bg pd siapa2 je yg nakkannya
Lizawati: iA, kena ppare diri, utk buka hati tu
M: tu la, baru aku sedar betapa aku takut sngat pada Allah
Lizawati: alhamdulillah M, aku gembira sgt bila Allah buka hati ko
M: Alhamdullilah berkat doa mama n abah di haji
M: berkat dugaan yang Allah turunkan dkt aku
M: tu la kita khilaf
M: kufur
M: jahil
Lizawati: tp alhamdulillah, ko sdg menuju perubahan
M: heheh Alhamdullilah im back =)


”Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) kami, benar- benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al-Ankabuut, 29: 69).

Hidayah Allah SWT memerlukan perjuangan untuk mendapatkannya. Semakin besar perjuangan dan kesungguhan kita, maka insha Allah kita akan semakin mudah mendapatkannya, kerana semuanya bergantung kepada usaha kita. Hidayah Allah SWT ibarat sinar matahari yang menyinari seluruh alam ini, dan kita adalah penerima sinar tersebut. Jika kita membuka diri dengan hati yang bersih maka kita akan mudah untuk mendapatkan sinar hidayah Allah SWT. Tapi jika kita menutupi hati dan diri kita dengan kotoran dan hama penyakit hati maka kita akan sukar untuk mendapatkan sinar hidayahNya.

No comments: