Friday, December 25, 2009

Man ana - Siapa aku

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
man ‘arafa nafsahu faqad ‘arafa Rabbahu.”
(Siapa yang kenal dirinya, dia akan kenal Tuhannya.)

Lagu Brothers

Ana in saaltal-qouma 'anni man ana

Ana mu`minun sa a'isyu dauman mu`mina
Falya'lamil-jami'u 'anni ha huna
Lan anhani lan antani lan arkana

Inni ra`aitullaha fi akwanihi
Wa sami'tul shautul-haqqi fi qur`anihi
Wa lamastu hikmatahu wa faidha hana`ihi
Fi siratil-mukhtari fi imanihi

Ana mus-hafun yamsyi wa islamun yura
Ana nafhatul-ulwiyyatun fauqats-tsara
Al-kaunu li wa li khidmati qad sukhira
Wa li man ana, ana lilladzi khalaqal-wara

Ana kaukabun yahdil qawafila fits-tsara
Wa ana syihabun idza ra`aitul munkarat
Ma li siwa nafsun ta'uddu 'alasy-syira
Qad bi'tuha lillahi wallahusytara

Note:
` = untuk menandakan hamzah
' = untuk menandakan 'ain


Aku adalah insan, Andai kau tanya manusia tentang siapa aku
Aku adalah mukmin yg akan selamanya hidup sbg seorang mukmin
Biar semua yang di sini tahu bahawa aku,
Selama-lamanya takkan berlembut, takkan goyah, takkan bertolak ansur (demi Islamku)

Sungguh aku melihat (kebesaran) Allah dalam alamNya
Dan aku mendengar suara kebenaran dari QuranNya

Dan aku merasai hikmahNya serta belas ihsanNya
Dari Sirah insan terpilih (Muhammad saw) & dari imannya

Alam ini diciptakan untukku & telah berkhidmat padaku
Dan aku ini untuk siapa? Aku ini adalah Lillahi Taala, Pencipta segalanya

Aku adalah umpama mushaf Quran yang berjalan dan Islam yang diperlihatkan
Aku bagai hembusan angin meniupkan Islam di muka bumi

Aku akan menjadi bintang membimbing mereka yang mengembara dalam kegelapan
Dan aku menjadi cahaya yg menyala saat aku melihat kemungkaran

Aku tiada apa-apa melainkan hanya satu jiwa untuk kuperdagangkan
Ku jualkan kepada Allah dan Allah telah membeli.


No comments: