Saturday, January 23, 2010

Shift your paradigm


Assalamu'alaikum..

Lama tak update tag 'medic student' saya. Saya hampir mendekati minggu ke-8 Senior Medicine posting, minggu peperiksaan. Doakan yang terbaik utk saya k.

1st 10th weeks: Orthopaedics & musculoskeletal disorders (Orthopaedics-8/Rehabilitation-1/Accident & Emergency II-1)

2nd " : S. Obstetrics & Gynaecology-5/S. Paediatrics-5
3rd " : S. Medicine-8/S. Psychiatry-2
4th " : Senior Surgery-8 (General Surgery-6/Urogynaecology-2/Anaesthesiology-2)

Universiti Tarbiyah pula, selamanya saya setia menjadi penuntut. May Allah guides me on this path until my last breath. Amin

Sebelum mengundurkan diri, ingin memetik kata2 hikmah oleh Syeikh Muhammad Ahmad ar-Rasyid dalam buku Quantum Tarbiyah.

"Tanpa tarbiyah, harakah (organisasi pergerakan) hanya akan menghasilkan pribadi-pribadi yang memahami politik tapi jiwanya keras dan tidak mengenal kelembutan" (Syeikh Muhammad Ahmad ar-Rasyid)

Tarbiyah mengajar diri utk lebih pro-aktif, bukan hanya reaktif. Tarbiyah bukan sekadar tempat belajar tetapi jalan perubahan. Perubahan memerlukan perancangan. Perubahan tanpa action plan, bererti kegagalan. Sebagaimana seorang arkitek memerah otak untuk menghasilkan pelan, seorang cikgu yang bertungkus lumus untuk membawa perubahan untuk anak muridnya, segalanya memerlukan perancangan.

Begitu juga dakwah dan tarbiyah, apabila dia melalui baris anak tangga mesti melihat sudut2 yang kurang, lubang yang menganga, barisan yang renggang, ukhuwah yang gersang, potensi yang hilang, segera dia kembali untuk menyempurnakan kekurangan, menyelaraskan perbezaan, menutup celah, mengembalikan yang berlebihan, memunculkan yang tertutup, meneguhkan yang goyang dan mengukuhkan keseimbangan.


Shift your paradigm!!


No comments: