Sunday, February 22, 2009

Hasbunallah wa ni'mal wakeel

And I thought my life was dull.

The most extremely unexpected things do happen in my life when I least expected them. Sometimes they make me think, am I dreaming?

But indeed, everything happens for a reason. And every single thing that happens in our life is indeed a test from the Almighty Allah to see how we react to it, and how do we align it towards our full submission to Him, as well as our duty as His khalifah on this earth which belongs to Him.

[al baqarah: 286]
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

[al mulk: 2]
Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)

Hadith ke-4

Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya :

Sesungguhnya seseorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yang demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat pekara : rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya seseorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya ( suratan takdir ) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya seseorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu.

“Ya Allah, sesungguhnya hanya Engkau yg Maha Mengetahui apa yg terbaik bagi hamba2Mu. Sesungguhnya aku sendiri tidak mengetahui apa yg terbaik bagi diriku. Dengan itu, ya Allah, tentukanlah yg terbaik utkku di mana jua aku berada dan di setiap masa. Kepada Engkaulah tempat ku menyerahkan segala urusanku, dan redhakanlah Aku dengan segala ketentuanMu.”

Amin, ya Rabbal ‘Alameen…

Make du’a for the best for me, ok?

Usrah (19/2/09)

Kami tadabur surah ali imran: 158-165 (sila-sila rajinkan diri mencari terjemahan ye..^^)

Apa yang ingin ditekankan di sini, mari hayati ayat 164

[164]
Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.

Juga terdapat pada surah al jumu'ah: 2

"membacakan, membersihkan dan mengajar" : keywords

Da'wah kita adalah da'wah kasih sayang.

Bila sesuatu ilmu tu dipelajari, ia perlulah difahami. Macam mana nak faham? Kita akan faham bila ilmu itu membasahi hati kita. Dan seterusnya, kita perlu sampaikan ilmu yang telah difahami tadi. Sebenarnya bukan hanya sampaikan ilmu saja, tetapi kefahaman tu yang paling penting. So, sebab tu da'wah kita adalah da'wah kasih sayang, ajarkan ilmu sampai mereka betul-betul faham, bukan sekadar "Ok, aku da bagi nasihat/ilmu, suka hati dia la nak jadi apa pun". No, its not like that!

No comments: