Thursday, October 8, 2009

Ini jalanku

Assalamualaikum..

Doa saya kirimkan buat atuk dan nenek saya (belah ayah) di pariaman, padang. Semoga mereka tabah dan redha dalam setiap ujian yang menimpa. Bahkan sebenarnya tiap ujian itu menguji tahap kebergantungan kita kepada Allah.

Setiap insan di uji sama ada dalam bentuk kesenangan atau kesusahan. Tapi kita sering mengeluh apabila ditimpa ujian kesusahan. Walhal ujian kesenangan itulah yang banyak menghanyutkan diri tiap insan.

Minggu ini saya terlalu disibukkan dgn assignment dan sebagainya sehingga mengetepikan prioriti. Astaghfirullah. First thing first! Antara 10 muwasafat tarbiyah adalah, tersusun dalam urusan dan bermanfaat pada org lain.

Solution:

Problem 1)

Bagaimana menyusun urusan kehidupan?
--> Mencatat tiap urusan dlm buku mutabaah amal. Bukan setakat catat, tp mesti buat!



Problem 2)

Bermanfaat pd org lain?
--> Mesti BERGERAK (mengetuk pintu hati insan yg inginkan Islam) supaya tidak menjadi spt air yg bertakung, busuk! mesti mengalir seiring dengan perjalanan masa.


"Jika kamu tidak menambah (menyumbang) apa-apa pada dunia, maka kamu adalah lebihan (yang tidak berguna) pada dunia."


Minggu lepas berkesempatan mengikuti majlis ilmu yg membentangkan usul 20. Walau tidak berpeluang utk menghabiskannya, tiap apa yg disampaikan benar2 merangsang otak kiri dan kanan sy dan insha Allah, kefahaman itu lahir dari hati. Thank you Allah

Sampaikan walau satu ayat.

Al Quran menjadi panduan, Sunnah menjadi ikutan. Sangat berterima kasih kpd para sahabat dan tabiin juga kpd khalifah Allah yg berjuang fi sabilillah dlm meneruskan kesinambungan tugas Rasulullah. Kalau bukan kerana usaha2 mereka menyampaikan, Islam tidak mungkin sampai kepada kita. Dan kalau bukan tugas kita untuk menyampaikan, Islam tidak mungkin akan sampai kpd anak cucu kita dan generasi seterusnya.


"Katakanlah, 'inilah jalanku. Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang nyata." [Yusuf, 12:108]

3 comments:

Arifah said...

Sis, I mish you. Kui3. =P

Semoga terus tsabat dan istiqamah~

the left wing said...

mish u too.. kahahkah..

moga kita sume yang dah jejak jalan nie terus tsabat n istiqamah.

lrh said...

HoHo.. miss all of u my sisters... =)

n amin for the du'a