Wednesday, July 15, 2009

Biar putih tulang jangan putih mata?


Assalamu'alaikum..


Sedikit update. Saya sedang menggunakan kemudahan internet di kolej 17 atas belas kasihan junior saya yg memberikan id nya, dalam seminggu hanya selama 40 jam saja diperuntukkan. Alhamdulillah.

Tempoh 10 minggu untuk Orthopaedic Posting harus saya lalui, ini sudah masuk minggu ke-2. Pening juga kepala dibuatnya sebab kena refresh balik subjek musculoskeletal (otot dan tulang) dan juga neurology (urat saraf) semasa tahun 2 dulu, huu.. sangatlah best! Ini jadual tahun 5 saya:


1st 10th weeks: Orthopaedics & musculoskeletal disorders ( Orthopaedics-8/Rehabilitation-1/Accident & Emergency II-1)
2nd " : S. Obstetrics & Gynaecology-5/S. Paediatrics-5
3rd " : S. Medicine-8/S. Psychiatry-2
4th " : Senior Surgery-8 (General Surgery-6/Urogynaecology-2/Anaesthesiology-2)

Nombor: mewakili bilangan minggu
S. : Senior, maksudnya sebelum ni pernah melalui posting yang sama

Cukup sedikit info tentang kegiatan ilmu tibb saya.

Selamat menghafal 206 patah tulang, berapa banyak otot, joint, salur darah, urat saraf, tendon, ligament n bla bla bla. fuh..

4 comments:

nbo_3 said...

Salam.

Ada pertanyaan. Berapa bilangan tulang lelaki dan perempuan dewasa? Ada beza?

lrh said...

Waalaikumussalam wbt..

menurut pengetahuan aku, sama saja jumlahnya lelaki dan perempuan.

mashimaro said...

salam.
ade beza ke tulang org gemuk n kurus? org tinggi n rendah? huhu

lrh said...

salam shima..

sume tulang kita berbeza. sbg contoh, klu tulang kita kesemuanya sama saja, xde la ada org yg tgi or rendah. so, klu org gemuk n kurus? boleh teka sendiri kot.. =)

p/s: ala, taula ko tgi lebih ckit dr aku.. :p