Tuesday, September 1, 2009

Kawal nafsu, bukan menghapuskannya


Sabda Rasulullah s.a.w : " Dan itulah bulan yang awalnya rahmat, di pertengahannya keampunan dan di akhirnya bebas daripada api neraka".

Hadith sahih ini membahagikan ramadhan kepada tiga bahagian: 1/3 rahmat, 1/3 keampunan, 1/3 pelepasan dari api neraka.

Semoga kita beroleh ketiga-tiga bahagian sebagaimana yang Rasulullah sabdakan.

Puasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi juga suatu proses yang mendidik nafsu kita. Nafsu atau syahwat merupakan unsur penting untuk kesinambungan manusia di alam ini.

[Ali Imran: 14]
Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).

Nafsu ada tiga:

1) perut
2) ego
3) seks

Jadi, Islam suruh kawal nafsu, bukan buang terus. Sebagai contoh penjaga kaabah suatu ketika dulu mengasikan diri mereka (kasi) untuk membuang syahwat terhadap perempuan yang mencium hajarul aswad. Jadi dorang ni tengok perempuan macam tengok dinding je la. Janganlah sampai marah kepada nafsu tu dan buang terus. Nafsu penting cuma memerlukan diri kita untuk kawal nafsu supaya tidak berlebihan.


No comments: