Thursday, September 10, 2009

Sayang mereka

Malagasy proverb:

"Let your love belike the misty rains, coming softly, but flooding the river."

Begitulah sepatutnya kasih sayang yang perlu kita curahkan pada kanak2 malah kedua orang tua kita kerana suatu hari nanti kita juga akan mewarisi status "orang tua". Bagaimana kita melayan orang tua kita begitu juga suatu hari nanti anak2 kita pula akan melayan kita.

Mercy,

Kita perlu bersedia dan berlapang dada.

Walaupun mereka meninggalkan "watermarks" bila mencium kita. Even if they make the house looked like a hurricane aftermath. Biarpun mereka menjerit sekuat hati mereka, sampai terjulur keluar anak tekak mereka. Biarpun mereka mengotorkan karpet dengan gula2 coklat. Biarpun mereka menjadikan dinding rumah kita sebagai "whiteboard" mereka.

Kita perlu mencontohi rasul junjungan kita, walaupun sibuk dengan urusannya, namun Baginda sangat mengambil berat tentang kanak2. Baginda tahu kesukaan kanak2. Setiap kali baginda terserempak dengan kanak2, tentu ditegurnya walaupun kanak2 itu belum berakal untuk memahami ucapannya.

Richard L. Evans pernah berkata:

"Children will not remember you for the material things you provided but for feeling that you cherished them."

Oh, pedasnya.

Saya tiada "adik". Barangkali ada hikmahnya Allah menjadikan ibuku sebagai babysitter utk aku mendidik sifat sabar dan berlapang dada dgn kanak2. Huhu, Allah tahu siapa saya. Namun tarbiyah banyak mendidik diri ini untuk beransur2 menjadi lebih baik.

Mendidik anak2 bukan dengan cara kasar, kelak mereka akan meniru apa yg mereka lihat dan diperlakukan.

Kali ni tiba2 nak cerita pasal kanak2, cerita tentang tarbiyah yang tidak langsung. Tarbiyah bukan saja dari usrah atau daurah etc. Tapi inilah yang disebutkan dengan tarbiyah dzatiyah.


Sahabat baik ketika bergambar. Di luar gambar, hurm.. :p

Saya sudah belajar suturing. Dan mempraktikkannya pada seorang pesakit yang koyak bahagian kaki berhampiran dengan betis. Ini latihan yg telah dibuat.



Masih perlu berlatih lagi utk kekemasan.. :)

No comments: